tisdag 23 april 2013

Ängasoppa

När jag gör ängasoppa eller ängamat som den också kallas, så tänker jag på min mormor och hennes soppa.
Jag får alltid en varm känsla i kroppen när jag tänker på det fina huset som min mormor och morfar hade, och den underbara mat som man blev bjuden på när man var där.
Här kommer min variant på ängasoppa.
Jag brukar inte ha någon potatis i soppan utan ett helt blomkålshuvud istället.

Ingredienser:
Till 4 personer behöver du.

1 blomkålshuvud
2 morötter
100 g späda sockerärtor
½ purjolök
½ dl finklippt persilja
7 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
5 dl mjölk
½ dl vetemjöl
2 dl grädde
½ msk socker
1 tsk aromat
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Gör så här:
Ansa ett blomkålshuvud och dela i buketter. Skala och tärna morötterna. 
Låt morötterna koka i 10 minuter i vattnet med buljongtärningen. 
Tillsätt blomkålen, purjolöken och låt koka tills blomkålen är lagom mjuk. 
Skölj och skär sockerärtorna på diagonalen. Klipp persiljan. 
Rör ut mjölet i 1 dl av mjölken, vispa ner redningen i soppan.
Häll i resterande mjölken, grädden och lägg i sockerärtorna och låt småkoka i några minuter. Smaksätt sedan soppan med salt, aromat, peppar, socker och lägg till sist i persiljan. 
Servera med vitlöksbröd.





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut