tisdag 26 mars 2013

Bacon och broccolipaj

En bacon och broccolipaj stod på menyn i dag. 
Paj kan varieras i det oändliga och passar både till vardags och fest. 

Ingredienser:
Deg :
125 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten 
1 nypa salt

Fyllning:
1 pkt bacon (140 g)
180-200 g broccoli
150 g riven ost
3 ägg
2 ½ dl matlagningsgrädde
1 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk basilika
lite salt


Kör ingredienserna till pajdegen i en matberedare eller blanda ihop degen förhand. 
Låt gärna degen vila i kylen i ca 30 minuter. 
Tryck ut pajdegen i pajform. Förgrädda pajskalet i 10 minuter på 200 grader.

Skär baconen i bitar och stek dem. Skär broccolin i bitar och koka den i lättsaltat vatten i några minuter. Fördela bacon och broccoli i pajskalet. Lägg över den rivna osten. 
Blanda ägg och grädde. Tillsätt salt, peppar och basilika. Häll över pajen och grädda på 200 grader i ca 30 minuter.










25 kommentarer :

  1. Hej!

    Ser otroligt läckert ut. Jag har 2 frågor...

    1. vad använder du för ost? Säg nu inte att det går bra med vilken ost som helst därför det misstänker jag att det inte gör. Så - vilken ost använder du?

    2. vad har du för diameter på pajformen för ditt recept?

    Ha en bra dag!

    // videofotografen

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ofta använder jag färdigriven gratängost som du kan köpa i de flesta butiker. Annars använder jag en mellanstark ost typ grevéost. Pajformen är 26 cm i diameter. Ha det så bra / Mvh Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för ditt svar. Det kanske jag kunde räknat ut att det var gratängost som skulle användas. Annars säger många att de tar några ostbitar som ändå ligger i kylen till ingen nytta till gratänger. Men då vet jag.

      Nu ska här bakas broccoli- o bacongratäng. Det sägs ju att broccoli ska vara så nyttig. Bacon säljer ju NETTO för under 30 kronor per kilo.

      Tack åter igen!

      // videofotografen

      Radera
    2. Hoppas att du blev nöjd med din paj:) / mvh Linda

      Radera
    3. Hej!

      Jag har gjort den här pajen, men med rökt kalkon istället för bacon och så lade jag till röd paprika också. Osten jag använder är prästost.

      Radera
    4. Hej!
      Det lät väldigt gott! /mvh Linda

      Radera
  3. Hej. Jag lagade din paj idag tillsammans med min dotter på 20 månader. Vi hade så kul o gott blev det. Man tackar :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att pajen uppskattades! Mvh Linda

      Radera
  4. Slängde ihop din paj nu på kvälsskvisten- SUPERGOD! Tack för ett toppenrecept! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Va kul att höra! Ha en fortsatt bra kväll. / mvh Linda

      Radera
  5. Gjorde denna igår men valde att byta ut en del grädde mot mellanmjölk. Gudomligt god måste jag erkänna så denna kommer att göras flera gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att du gillade den! Ha en bra kväll / mvh Linda

      Radera
    2. Låter jättegott :-) Gör du nån sallad till Mvh Siw

      Radera
    3. Ja, jag brukar ha en grönsallad till. / Mvh Linda

      Radera
  6. Hej! Ser att du kommenterat väldigt nyligen så då måste jag ju slänga in en kommentar!
    Den här pajen är underbar! Har gjort den hur många gånger som helst och ska även precis i detta nu gå iväg och förbereda degen. Mums! :)
    TACK för receptet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Va kul att du gillar pajen. Ha en bra kväll! / Mvh Linda

      Radera
  7. Fantastisk bra recept ! Jag gjort pajen 6 ggr hittills och den blir lika god varje gång. Tack Linda !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att höra att du tycker om den! Ha en fortsatt bra kväll. / mvh Linda

      Radera
  8. Hur många räcker pajen till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pajen räcker till ca 6 personer. / mvh Linda

      Radera
  9. Hej! Kan man frysa pajen efter att man tillagat den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja det kan du göra. Med vänlig hälsning, Linda

      Radera
  10. Så himla god! Har gjort den massor av gånger,alltid lika uppskattad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du gillar pajen! mvh Linda

      Radera
  11. Pajen står nu i ugnen . Spännande

    SvaraRadera

Skriv ut