torsdag 3 januari 2013

Köttfärs och vitkålsgryta

 Idag kan jag inte säga att jag har gjort särskilt mycket.
Åt sen frukost och därefter har det blivit en del tv tittande. Närmare bestämt ishockey. Juniorkronorna är i final:)
Men imorgon är det dax att jobba igen. Jobb en dag och sedan helg, skulle kunna vänja mig vid att ha det så:) Är din julledighet slut ännu?
Maten idag fick bli en snabblagad köttfärs och vitkålsgryta.

Ingredienser:
4 portioner

600 g blandfärs
1 gul lök
1 morot
400 g vitkål
2 msk kinesisk soya
2 dl vatten
1 dl creme fraiche
2 msk kalvfond
1 msk ljus sirap
1 tsk salt
½ tsk grovmalen svartpeppar
1 tsk oregano


Gör så här:
Skala och hacka löken. Riv moroten. Skär vitkålen i strimlor. Bryn färs, vitkål, lök och morot. Häll i vatten, creme fraiche, fond och soya. Låt sjuda tills kålen är mjuk.
Servera med en grönsallad och lingon.

5 kommentarer :

  1. Hej tack för ett bra recept,den är mycket god
    har lagat den många gonger nu och alla gillar den,jag brukar ta med en potatis för dom som vill ha det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar receptet. Ha en bra dag!

      Radera
  2. Hej syrran. Nu är det andra gången jag lagar denna. Vi tycker den är jättegod och enkel att laga till.
    Kram Annelie

    SvaraRadera
  3. Nu ska jag ääääntligen prova denna. Är övertygad om att den är jättegod!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att det kommer att smaka./ Med vänlig hälsning, Linda

      Radera

Skriv ut