onsdag 2 januari 2013

Vaniljpannacotta med jordgubbstäcke

Jag är ledig idag, skönt. Tänkte att jag skulle börja mitt sunda liv igen nu efter nyår. Hade redan glömt det när jag var i affären och köpte hem smarriga semlor. ;)
Och på tal om onyttigt så kommer här efterrätten som jag gjorde på nyårsafton.
Efterrätten på nyårsafton blev en krämig vaniljpannacotta med jordgubbstäcke.
Syndigt gott! Lätt att göra och går att förbereda innan.


Ingredienser:
Till 8 personer
Pannacotta
1 liter grädde
6 gelatinblad
2 dl socker
2 vaniljstänger

Jordgubbstäcke och garnering
500 g färska jordgubbar
2-3 msk socker
1 tsk fint rivet limeskal



Gör så här:
Lägg grädde och socker i en kastrull. Dela vaniljstängerna på längden och lägg i dem.
Låt sjuda under omrörning på svag värme ca 3 minuter. Tag av blandningen från värmen.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 10 minuter. Tag upp vaniljstängerna och skrapa ur innehållet och lägg tillbaka det i gräddblandningen. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i den varma grädden tills de har smält. Häll upp blandningen i 8 formar och täck över med plastfolie och kyl i minst 4 timmar, men gärna över natten.

Jordgubbstäcke:

Ansa och skölj jordgubbarna.  Lägg undan 8 stora jordgubbar och skär resten i bitar och lägg i en kastrull med 2-3 msk socker och limeskalet. Låt sjuda tills jordgubbarna kokat ihop.
Passera jordgubbarna genom en sil och låt svalna. Häll på ett lager av jordgubbssaften på pannacottan innan servering och garnera med resterande jordgubbarna.






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut