måndag 3 december 2012

Delikatess kroppkakor

Första gången jag åt kroppkakor var hos barnens gammelfarmor och jag tyckte att det va så gott.
Vi brukar inte ha kroppkakor på vårt julbord, men i år tänkte jag att jag skulle göra några, bara för att det är så gott.
I vanliga fall  gör jag stora kroppkakor, men idag gjorde jag små söta delikatesskroppkakor.
Receptet räcker till 12 stora eller 24 små.

Ingredienser:
 
12 medelstora poatisar       
2 ägg
2½ dl vetemjöl
1 tsk salt

Fyllning:
200 g rimmat fläsk
2 gula lökar
2 krm kryddpeppar.
 
Gör så här:
Skala och koka potatis. Pressa den i en potatispress och låt den kallna.
Skär fläsk i små tärningar. Skala och finhacka lök.
Bryn fläsk och lök i en stekpanna. Krydda med kryddpeppar. 


Rör ihop ägg, mjöl och salt och blanda smeten med potatismoset.
Tillsätt ev mer mjöl om det behövs tills degen går att forma. Gör en rulle av degen och dela i portionsbitar.
Gör en grop i varje bulle och fyll med lökfläsket. Vik ihop och rulla ihop till små bullar.
Koka upp vatten och salt i gryta.
Lägg i bullarna (några i taget) och låt dem småkoka tills de flyter upp och sedan i ytterligare i cirka 5 minuter.
 
Servera med smällt smör och lingon.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut