torsdag 18 april 2013

Daimtårta

När vi firade min sambos födelsedag gjorde jag en daimtårta till dessert.
Du kan förbereda den flera dagar innan och sen är det bara att ta fram den från frysen när det börja nalkas efterrätt.

Ingredienser:
150 g mandel
1 tsk bakpulver
1 msk mjöl
4 ägg
2½ dl socker
3 dl grädde
3 dubbeldaim

Gör så här:
Skålla och skala mandeln. Mal mandeln i en mixer.
Vispa äggvitor och 1 ½ dl socker. Blanda med den malda mandeln, bakpulver och mjöl. Lägg smeten i en form med löstagbar botten.  Ställ in i ugnen på 170 grader i 25-30 minuter.  
Vispa äggulor och 1 dl socker. Rör ner vispad grädde och hackad daim. 
Häll smeten på kakan när den svalnat. Lägg kakan i frysen.
Ta ut en stund innan servering.





2 kommentarer :

  1. hej skulle jag kunna få låna din bild till min blogg. för jag lägger upp mat rätter och sånt så jag undrade bara om jag skulle kunna de .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det är helt ok att låna min bild om du bara skriver varifrån du har lånat den. Ha en bra dag! / Linda

      Radera

Skriv ut