måndag 10 mars 2014

Grötbullar med havregryn

Jag skrev ut ett recept på grötbullar för länge sen. Jag hittade det i mina gömmor när jag rensade lite bland mina recept.  Jag bakade aldrig dem när jag skrev ut receptet, men nu blev det av.
Resultatet blev jättegoda saftiga bullar som hela familjen lätt tuggade i sig.

Ingredienser:
Till ca 30 st behöver du: 

3 dl havregryn
5 dl vatten
1 tsk salt
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl sirap 
18-19 dl vetemjöl 

Gör så här:
Koka havregryn, vatten och salt till en gröt.
Ta av grytan från plattan och rör ner smöret så att det smälter.
Tillsätt mjölk och sirap och låt svalna tills smeten är fingervarm.
Smula därefter ner jästen. Arbeta in mjölet, degen ska inte vara för fast.
Låt degen vila i 5-10 minuter.
Forma degen till bullar och lägg dem på en bakplåtsklädd plåt.
Jag använder två plåtar och gräddar i två omgångar. Det blir ca 30 stycken av en sats.
Jäs bullarna till dubbel storlek ca 30 minuter under en bakduk.
Pensla bullarna med lite mjölk och strö över havregryn.
Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter.



6 kommentarer :

  1. mmmm....
    det lät ju supergott! Det är ju supernyttigt också! Jag och mina barn, ibland min man tränar super mycket på gym och så, och vi äter då mycket superhälsosamt! Jättetacksam för receptet, fast tror du att man kan byta ut havregrynen till fiberhavregryn och vetemjölet till graham?
    Det här lät ju super! Tack och hej
    //den supernöjda läsaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, bullarna uppskattas även hemma hos mig. Jag tror absolut att du kan ha fiberhavregryn och grahamsmjöl i stället. Lycka till! /mvh Linda

      Radera
  2. Bullarna är supergoda - men nyttiga? Tror ni på det själva eller? Nästan två liter vitt mjöl, 1dl sirap, en halv liter mjölk och 150g smör, man kan lika gärna tejpa fast bullarna på rumpan med en gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kunde inte låta bli att le när jag läste din kommentar. Äter du alla bullarna själv så sätter de sig kanske på rumpan, eller i mitt fall skulle de sätta sig som en fin ring runt magen ;) / mvh Linda

      Radera
  3. Minska mängden sirap och byt ut mjölet så har du en nyttig bulle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! mvh Linda

      Radera

Skriv ut