måndag 18 augusti 2014

Dillkött på kyckling

Dillkött har under hela min uppväxt varit en av mina absoluta favoriträtter och även nu när jag är vuxen och har egna barn, så tycker jag att det är lika gott.
Vanligtvis lagar jag rätten på kalv eller griskött med idag använde jag kycklingfilé.
Koktiden förkortas rejält och resultatet blir lika bra.

Ingredienser:
Till 6 personer behöver du:
1½ liter vatten
1 kg kycklingfilé
1 gul lök
1 ½ kycklingbuljongtärning
1 ½ tsk salt
7 kryddpepparkorn
1 stor knippe dill

Gör så här:
Skär kycklingen i tärningar och lägg dem i en gryta. Ta bort dillen från dillkvistarna och spara dem till såsen. Skala och skär löken i grova bitar. Lägg i kött, lök, dillkvistar, buljongtärning, kryddpeppar, salt och vatten i en gryta.
Låt koka tills kycklingen är klar i ca 15 minuter. Skumma köttet vid behov.

Sås:
50 g smör
4 msk vetemjöl
5 dl buljong från kycklingen
3 dl grädde

2 dl mjölk
3 msk ättika ( 12%)
1 ½- 2 msk socker
salt

peppar
aromat
ca 1 1/2 dl hackad dill

Gör så här:
Smält smöret i en gryta. Strö över mjöl och rör om. Späd med buljong från kycklingkoket.
Koka upp under omrörning. Tillsätt grädden och koka ett par minuter.
Smaka av med ättiksprit, socker, salt och peppar. Lägg i kycklingen och låt det blir varmt.

Rör sist i dillen.
Servera med kokt potatis.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut