måndag 9 februari 2015

Mini semlor med 3 olika sorters fyllning

Nästa tisdag den 17 e februari är det fettisdagen.
Själv så bakade jag bullar och gjorde semlor redan i lördags.
I stället för stora semlor bakade jag små semlor och fyllde dem med tre olika sorters fyllningar, semlefyllning, nutella och vaniljkräm.  Blev lite spännande när jag skulle bjuda på dem, eftersom jag inte kom ihåg vilken fyllning som var i de olika semlorna.
Trodde först att jag hade full koll, men icke;)

Ingredienser:
Till 24 bullar behöver du.

25 g jäst
75 g smör
2½ dl mjölk
7 ½ dl vetemjöl special
1 ½ krm salt
½ dl socker
1 tsk kardemumma
1 ägg till pensling

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm till fingervarmt (37 grader).
Smula jästen i en bunke eller matberedare och häll i lite av degspadet.
Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, kardemumma och det mesta av mjölet.
Arbeta ihop en smidig och blank deg som släpper från kanterna för hand eller i matberedaren. Låt degen jäsa övertäckt i ca 40 minuter.

Ta upp degen på ett bakbord. Dela degen i 24 lika delar och forma runda bullar.
Lägg bullarna på en bakplåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa ytterligare ca 30 minuter.
Pensla bullarna med ägget och grädda dem ca 5-7 minuter på 225 grader.
Låt dem svalna under en kökshandduk.

Semlorna:
Ingredienser:

semlebullar
semlefyllning ( jag köpte färdig påse med semlefyllning i affären).
vaniljkräm
nutella
grädde
florsocker


Gör så här:
Skär av ett lock på varje bulle. Ta ur en del av inkråmet och lägg det i en skål.

Blanda med fyllningen. Fördela de olika fyllningarna i bullarna.
Vispa grädden och spritsa eller lägg på en rejäl klick i varje bulle.

Lägg på locket, sikta lite florsocker över semlorna.






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut