söndag 17 maj 2015

Langos

Langos var förr en riktig fattigmansmat i Ungern.
Nu är de en populär festival och marknadsmat i Sverige och serveras med många olika tillbehör.
Det var på en marknad för ca 15 år sedan som jag fick detta receptet på Langos av en anställd som jobbade i en gul Langosvagn. Sedan dess har jag gjort Langos många gånger.
Jag tycker att de är godast med vitlöksvatten, gräddfil, ost och rödlök.
La även på några räkor.

Ingredienser:
Till 12 langos behöver du:
½ pkt jäst
4 dl vatten
1 msk salt
2 kokta potatisar
8-9 dl vetemjöl
1 liter olja att fritera i

Gör så här:
Skala och koka potatisen. Mosa dem. Värm vattnet till 37 grader.
Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut den med lite av vattnet.
Tillsätt resten av vattnet, salt, mosade potatisar och mjöl. Arbeta ihop till en fast deg.
Täck över och låt jäsa i 1 timme.
Kavla ut degen till en platta som är ca ½ cm tjock, ca 30x50.
Jag häller lite olja på en plåt och kavla ut degen på den.
Skär i 12 rutor och gör ett snitt i varje platta.
Låt jäsa i 20 minuter till.
Hetta upp oljan till 180 grader. Använd termometer eller lägg en bit vitt bröd som ska bli gyllenbrunt på 1 minut. Lägg i några brödbitar i taget och fritera dem gyllenbruna på båda sidor. Låt dem rinna av på hushållspapper. Pensla på vitlöksvattnen, klicka på gräddfil, lägg över ost, rödlök och räkor.
Servera Langosen varma.

Tillbehör:
Pressade vitlöksklyftor som du har blandat ihop med lite vatten.
gräddfil
riven ost
rödlök
räkor

Andra tillbehör som är gott till är röd eller svart rom, rökt lax eller finstrimlad stark korv.


2 kommentarer :

  1. Åh, vad gott! Har ju ätit dem som sagt på marknader men aldrig testat att göra dem själv. Det ska jag absolut gör nu, inom kort :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut att du ska testa att göra egna Langos. De är lätta att göra och smakar precis som dom du köper på marknader. / Mvh Linda

      Radera

Skriv ut