onsdag 19 oktober 2016

Surdegsfrallor med färdig surdeg

Jag har många gånger tänkt att jag ska baka surdegsfrallor och surdegsbröd, men har inte riktigt kommit till skott.
Blev positivt överraskad när jag såg i affären att jag kunde köpa en färdig surdeg och tänkte att det måste jag testa.
Först ut blev surdegsfrallor med råg.

Ingredienser:
Till 25-30 st frallor behöver du:
1 påse 150 g kronjäst surdeg råg
½ pkt jäst (25 g)
5 dl kallt vatten
10 dl vetemjöl special
2 dl rågsikt
2 msk olja
1 ½ tsk salt

Pensling:
Vatten
linfrö
sesamfrö
blå vallmofrö
Gör så här:
Lös jästen i det kalla vattnet. Blanda alla ingredienser.
Knåda i bakmaskin i ca 5 minuter eller 10 minuter för hand.
Lägg över degen i en oljad bunke och täck över den med plastfolie. Låt jäsa i 40 minuter.

Vik in kanterna mot mitten, vänd på degen och låt den jäsa i 40 minuter till.
Vänd försiktigt upp degen på mjölat bord och dela i ca 25-30 bitar.

Fördela bitarna på plåtar med bakplåtspapper.
Låt jäsa i rumstemperatur täckta med bakduk i 80 minuter.

Sätt på ugnen på 275 grader och ställ samtidigt in en plåt i nedre delen av ugnen.
Pensla bröden med vatten och strö på linfrö, blåa vallmofrö och sesamfrö. Sänk värmen till 225 g och sätt in dem i ugnen. Häll ½ dl vatten på plåten. Det ger bröden en lite frasigare yta under bakningen.
Grädda i cirka 10 minuter.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut