onsdag 26 september 2012

Schnitzel med råstekt lökpotatis.

Antal portioner:4

Ingredienser: 

4 skivor skinkschnitzel
2 ägg
1 dl vetemjöl 
2 dl ströbröd
citron och ansjovis

Banka ut köttet till ca 4 mm tjocka skivor. Krydda med salt, peppar och grillkrydda.
Vispa upp äggen i en djup tallrik. Lägg vetemjölet och ströbrödet på varsin flat tallrik. Vänd schnitzlarna i mjölet, sedan i äggen och till sist ströbrödet.

Stek schnitzlarna gyllenbruna. Jag steker i smör och olja. Det tar ca 2 minuter på varje sida.
Servera dem nystekta.
Garnera dem med ansjovis och citron. 

 Råstekt lökpotatis.
12-14 medelstora potatisar.
1 gul lök
persilja ca ½ dl
salt och peppar och någon örtkrydda.
Skala och tärna potatisen och hacka löken. Stek potatisen på medelstark värme till den har fått en gyllenbrun färg och är mjuk. (Det tar ca 8-10 min). Tillsätt löken efter halva tiden.
Krydda med salt och peppar och någon örtkrydda.
Till detta gjorde jag en sås med röd paprika, lök och champinjoner.
1 halv röd paprika
1 liten gul lök
6-8 champinjoner.
1 msk vetemjöl
2,5 dl grädde ( jag hade milda 20%)
2,5 dl mjölk
1 msk kalvfond
1 tsk salt
1 tsk grovmald svartpeppar
Tärna och bryn paprikan, löken och champinjonerna pudra på vetemjölet och rör runt. Tillsätt grädde, mjölk och kryddor och låt koka ihop i ca 5 min.

3 kommentarer :

Skriv ut