fredag 19 oktober 2012

Tacogratäng

Äntligen fredag och en kompis med familj ska komma till oss. Min kompis är vegetarian, så det blir alltid lite extra funderande innan jag vet vad jag ska laga. Det fick bli en tacogratäng med vegetarisk färs till min vegetariska vän och köttfärs till oss andra.  I receptet står det blandfärs.

Ingredienser:

400 g philadelphiaost
2 dl creme fraiche
1 vitlöksklyfta
1kg blandfärs
2 pkt tacokrydda
1 gul lök
1 grön paprika
1 purjolök
1 burk krossade tomater
200 g riven ost
salt och peppar

Blanda philadelphiaosten med creme fraichen och pressa i vitlöksklyftan. Bre ut det i en gratängform. Hacka lök, paprikan och skiva purjolöken.
Bryn färsen. Tillsätt löken, paprikan och purjolöken och bryn ytterligare. Lägg i tacokryddan och de krossade tomaterna. Smaka av med salt och peppar.
Lägg köttfärsblandingen över ost och creme fraichen.
Toppa med den rivna osten. Sätt in i ugnen på 200 grader i 20-25 min.

Servera med nachoschips, grönsallad, tomat och ananassalsa och en vitlökssås.




2 kommentarer :

  1. Mm, så gott det var.
    Provade igår att göra egen variant av tacogratängen, blev också riktigt lyckat.
    Istället för philadelphiaost använde jag kesella 1%, gjorde den vegetariska fyllningen med champinjoner som bas istället för vegfärs och toppade med 10% ost. En mer än godkänd vardagsvariant. :)

    /Johanna

    SvaraRadera

Skriv ut