lördag 13 april 2013

Dröm-rulltårta

Ikväll ska vi fira min sambos födelsedag och jag har pysslat i köket nästan hela dagen. 
Jag har lagat något som jag aldrig har testat innan. Det är en rätt som är på frammarsch i Sverige men är en Amerikansk slowfood-klassiker.
Jag kommer att lägga ut receptet imorgon. 
Passade även på att baka en drömrulltårta när jag ändå var igång.

Ingredienser:

Rulltårta
3 st ägg
1 ½ dl socker
0,75 dl potatismjöl

2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Smörkräm
100 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 st äggula

Gör så här:


Rulltårta:
Vispa ägg och socker. Blanda mjöl, kakao och bakpulver.
Vänd ner blandningen i smeten. Bred ut smeten på en bakplåtspapperklädd plåt. 
Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter på 250 grader.
Stjälp upp kakan på sockrat papper. Dra bort papperet som kakan gräddats på. Låt den kallna.

Smörkräm:
Rör smör, florsocker och vaniljsocker poröst till fyllningen.
Rör till sist ner äggulan. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den. 



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut