söndag 14 april 2013

Pulled pork


Jag har hört att många pratar om rätten, min jobbarkompis bjöd på det, Tina lagade det i tv och nu har det kommit till min tur. Jag lagade pulled pork. Detta är ett recept värt att prova. Köttet blir så gott!

Pulled betyder att köttet ska bli så mört att man drar isär det med en gaffel och sedan serverar det till bröd, grönsaker mm. 

Jag serverade det i tortilla bröd med en krämig coleslow, sallad, lök, majs, marinerade oliver, 
en salsa med mango och ananas, friterade matbananer, fetaost och en krämig dressing med avocado och vitlök. 

Jag kommer att lägga ut alla recept under den kommande veckan.
Jag gjorde en egen barbequesås, men om du väljer en köpt variant , så välj en med rökig smak.

Recpept på min barbequesås hittar du här.

Ingredienser:
1,2 kg fläskkarré
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
3 dl barbequesås med rökig smak 
salt
peppar
chilipulver
½ dl vatten


Gör så här:
Krydda köttet med salt, peppar och chilikrydda. Lägg köttet i botten av en gryta med lock som tål att vara i ugnen eller en ugnsfast form med lock. 

Skala och skiva lök och vitlöksklyftor. 
Häll på barbequesåsen över köttet, lägg i löken och häll över vattnet. 
Sätt in i ugnen på 120 grader i 4-6 timmar.
Titta till köttet då och då och häll ev på lite mer vatten om det behövs, så att det inte bränner fast i botten.
Köttet är klart när det faller isär när du drar en gaffel i köttet.





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut