onsdag 19 november 2014

Creme brulee med citron

Min sambo vet hur mycket jag tycker om creme brulee. 
När jag hade varit hos frissan för ett tag sen, så hade han gjort en creme brulee med smak av citron som väntade på mig när jag kom hem.<3 Receptet hittade han på arla.se.
Det var alltså en kväll där han plockade + poäng;)

Ingredienser:
Till 4 st behöver du:
1 st vaniljstång
skal av 1⁄4 st citroner
2 1⁄2 dl vispgrädde
1⁄2 dl mjölk
3⁄4 dl strösocker
3 st äggulor
1 1⁄2 msk rårörsocker


Gör så här:
Sätt ugnen på 150°.
Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna med hjälp av en kniv.

Skär tunna remsor av citronskalet med en potatisskalare.
Blanda vaniljstång, vaniljfrön, citronskal, grädde och mjölk i en kastrull.
Koka upp under omrörning. Låt kallna.
Rör samman socker och äggulor. Sila över gräddmjölken och rör om noga.

Häll blandningen i ugnssäkra portionsformar. Ställ formarna i vattenbad och grädda i nedre delen av ugnen ca 60 min tills krämen börjar stelna. De stelnar ytterligare när de kallnat.
Förvara i kyl till strax före servering.
Strö råsocker jämnt i formarna och bränn av dem med en gasbrännare eller under grill i ugnen tills sockret smält och fått fin brun färg.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut