måndag 10 november 2014

Grahamsbullar

Till kvällsmat igår bakade jag grahamsbullar och till dem kokade jag chokladmjölk.
Jag bakade även "juligt" röda dammsugare och dem kommer jag att lägga ut senare i veckan.

Ingredienser:
Till 18 st behöver du:
1 pkt jäst 
5 dl mjölk 
50 g margarin 
3 msk socker
1 ½ tsk salt 
7 dl grahamsmjöl 
6 dl vetemjöl 

Gör så här:
Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader.
Smula sönder jästen i en bunke/matberedare.
Häll över degspadet och rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en slät deg. För hand eller i maskin.
Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
Knåda degen och baka ut 18 runda bullar.
Låt jäsa på bakplåtspapperklädd plåt i 30 minuter.
Sätt ugnen på 225°C. Grädda bullarna mitt i ugnen i cirka 8-10 minuter.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut