torsdag 4 juli 2013

Banankaka

Idag är det första dagen på min semester och vädret varit lite si och så, så vi valde att gå  på bio. Vi gick på The Lone Ranger med Johnny Depp i huvudrollen. 
Det var en film som jag varmt kan rekommendera. 
Jag kom på att jag inte har lagt ut receptet på banankakan som jag bakade för någon vecka sedan. Det är en kaka som är perfekt att baka när man har bananer som börja bli fula.

Ingredienser:
100 g smör
2 1/4 dl socker
3 bananer
2 ägg
1 ½ tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
3 3/4 dl vetemjöl
1 msk kakao

Gör så här:
Smöra och bröa en form.
Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst.
Blanda ihop alla torra ingredienser utom kakaon och lägg ner i äggsmeten.
Tillsätt de mosade bananerna och smöret. 
Häll i hälften av smeten i formen och lägg i kakaon i den andra smeten och blanda ihop. 
Häll över resten av smeten och dra försiktigt med en kniv i formen.
Grädda i ugnen på 175 grader i ca 45 minuter.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut