onsdag 4 februari 2015

Köttfärspastalåda

Jag blev inspirerad av ett recept som jag såg i en tidning som Paolo Roberto hade lagat.
Jag lagade till några fler och ändrade om lite så det passade mina smaklökar.
Resultatet blev en väldigt god köttfärspastalåda med mustig smak.

Ingredienser:
6-8 personer
600 g blandfärs
2 gula lökar
3 morötter
500 g passerade tomater
2 dl rött vin
3 dl vatten  
1 msk oregano (torkad)
1 tsk rosmarin (torkad)
1 köttbuljongtärning
salt
svartpeppar
1 kg pasta ( jag hade gnocchi)
2 bollar mozzarella (125 x 2)
2 dl riven parmesanost

Gör så här:
Stek lök och morötter i smör i en gryta tills de är mjuka utan att de få färg. 
Tillsätt färsen och stek tills den är smulig. Häll på vinet och vattnet och låt allt koka ihop i 3 min. Häll i passerade tomater, oregano, rosmarin och köttbuljongtärning.
Låt såsen sjuda 30 min och smaka av med salt och peppar
Koka gnocchin i saltat vatten enligt förpackningen.
Blanda gnocchin med köttfärssåsen och häll i en ugnsform. Skär mozarellan i tunna skivor och lägg ovanpå. Strö över parmesan och gratinera mitt i ugnen på 225 grader i ca 15 min. Vänd runt i gratängen före servering och riv över lite mer parmesanost.
Servera en grönsallad till.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut