måndag 2 februari 2015

Räkpaj med ingefära, lime och chili

Där jag bor har det kommit mycket snö och idag kändes det som att kliva rakt ut i filmen om Narnia.
Även om jag inte är ett större fan av en massa snö, måste jag erkänna att det är väldigt vackert ute.
Något som jag däremot tycker mycket om är kombinationen av färsk ingefära, lime och chili, och jag lagade en räkpaj med dessa smaker i.

Ingredienser:
Pajskal:

150 g smör
1 ½ dl kvarg
4 ½ dl vetemjöl

Gör så här:
Kör ingredienserna i en matberedare eller blanda ihop degen förhand.
Tryck ut pajdegen i en hög pajform med löstagbar botten.
Förgrädda pajskalet i ugn på 200 grader i ca 10 minuter.

Ingredienser:
Fyllning:
300 g räkor
½ purjolök
1 röd chili
½ röd paprika
2 msk färsk riven ingefära
1 lime (skal och saft)

Äggstanning:
3 ägg
2 dl creme fraiche
½ dl majonäs
2 krm grovmalen svartpeppar
½ tsk salt

Garnering:

limeklyftor
chili i tunna skivor

Gör så här:
Grovhacka räkorna. Riv ingefäran och skalet av limen.
Skär purjolöken, paprikan och chilin i bitar.
Fräs purjolöken, paprikan, chilin och ingefäran i smör i en panna.
Pressa i limen och lägg i limeskalet. Lägg till sist i räkorna och vänd runt dem.
Lägg fyllningen i det förgräddade pajskalet.
Vispa ihop ägg, creme fraiche, majonäs, ingefära, salt och peppar.
Häll äggstanningen över räkorna och grädda i ugnen på 200 g i 25-30 minuter.
Garnera med lime och chili.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut