onsdag 11 oktober 2017

Chutney av jordärtskocka

Jag fick en burk chutney i present som innehöll jordärtskocka.

Den var så god så jag tänkte att det måste jag testa att göra.

Här kommer mitt recept. Chutneyn passar väldigt bra till tex grillat kött.

Ingredienser:
300 g jordärskockor

2 rödlökar

1 msk ättika 24 %

1 dl vatten 

3 ½ dl socker

1 msk curry

½ tsk mald ingefära

1½ tsk salt

2  finhackad röd chilipeppar

6 hackade torkade aprikoser

 
Gör så här:
Skala och riv jordärtskockorna och finhacka rödlöken. Lägg dem i en gryta tillsammans med ättikan och vattnet.
Koka i 10 min. Blanda sedan i sockret, curryn, ingefäran, saltet, chilipepparn och aprikoserna.
Låt allt koka i 30-40 minuter tills det tjocknar.
Tänk på att röra om då och då eftersom det kan bränna fast.
Häll upp chutneyn på rena burkar.


Receptet räcker till 2 små bukar.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut