torsdag 31 januari 2013

Fiskplanka med lax

Jag slutade redan klockan 3 idag och vi har bjudit min sambos föräldrar på middag:) 
Jag köpte färsk laxfilé som jag kryddade med citronolja, salt, citronpeppar och en kryddmix som heter lemon grill som innehåller franska örter, citronskal, salt och socker. 
Jag förstekte laxen i ugnen på 200 grader, för att den ska bli färdig samtidigt som det spritsade moset.  Till laxen gjordes en sås med bla vitt vin och gräslöksost. .

Ingredienser sås:
50 g smör
2 msk vetemjöl
3 dl grädde
1½ dl vitt vin
2 msk fiskfond
100 g färskost med gräslökssmak (Jag hade creme bonjour).
2 krm citronpeppar
1 tsk socker
salt
Gör så här:
Smält smöret och vispa i mjölet. Häll i övriga ingredienser och kryddor och låt såsen koka ihop.

Potatismos:
Skala potatisen till moset och koka dem tills de är mjuka. Mosa potatisen med en stöt och lägg i en klick smör och späd med mjölk till lagom konsistens. Använd gärna en elvisp till detta. Krydda med salt, vitpeppar, aromat, lite muskot. Rör till sist i en äggula så blir moset fastare och lättare att spritsa. 
Olja in plankan med matolja.
Spritsa moset runt plankan och lägg sedan på den förstekta laxfilén. 
På plankan la jag även på en halv tomat.

Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter eller till moset har fått en fin färg och fisken är klar. Tag ut och häll på sås, lägg på kokt sparris och garnera med en citronklyfta.




4 kommentarer :

  1. Helt underbart gott, smalt i munnen (även skinnet :-) ) Åt för mkt som vanligt och fick svårt att sova// den inbjudne middagsgästen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte meningen att störa din sömn;) Bra att det smakade! Ni är alltid lika välkomna ut till oss!!/ Mvh Linda

      Radera
  2. Vill också smaka, ser smaskens ut.
    Kram syrran.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiskar du laxen, så lagar jag den ;)

      Radera

Skriv ut