måndag 18 november 2013

Kringlor

Receptet på de här underbart goda sockerkringlorna har jag fått av Gunbritt eller Gunke som mina barn alltid har kallat henne. Hon är en sådan person som det är omöjligt att inte tycka om. Hon har ofta bakat dom här kringlorna när hon kommer till oss, och det är alltid lika uppskattat. 

Ingredienser:
Till 20-25 st behöver du:
1 1/4 dl socker
100 g smör
1 dl vispgrädde
1 ägg
½ tsk salt
1 tsk hjortronsalt
ca 7 dl vetemjöl

Gör så här:
Blanda alla ingredienserna väl tills degen blir seg och smidig. Dela degen i 20-25 bitar.
Rulla ut varje bit till en smal längd. Forma längderna till kringlor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Doppa kringlorna i socker och grädda med i ugnen på 200 grader i 10-12 minuter.


2 kommentarer :

  1. Åh,dessa måste jag testa. Påminner mig om min mamma. Hon bakade sådana kringlor ibland. Har nyligen hittat till din superfina blogg! Tack för inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kringlorna är goda kan jag lova. Kul att du gillar min blogg, det värmde. Ha en fortsatt bra kväll.

      Radera

Skriv ut