lördag 22 november 2014

Rödkål

Idag har jag varit på Ikea och shoppat lite och ätit av deras julbord.
Ett prisvärt julbord om man är family medlem.
Jag var långt ifrån ensam om att äta julbord på Ikea idag. Det var fullt med folk överallt. 

För mig är kål av alla slag en självklarhet på julbordet och här kommer receptet på rödkål.
Den går utmärkt att frysa in och sen är det bara att plocka fram när den ska ätas.
Receptet på rödkålen har jag fått av min sambos mamma.

Ingredienser:
Steg 1:
4 kg skuren rödkål 
3 dl köttbuljong
1 l outspädd svart vinbärssaft
2 1/4 msk salt
2 dl ljus sirap
Steg 2:
4 tsk 24% ättika
50 g smör

Gör så här:
Skär rödkålen i bitar ca 2x2 cm. Lägg rödkål, köttbuljong, saft, salt och sirap i en gryta. Kokas i 45 minuter.
Tillsätt sedan ättikan och smöret.
Smaka dig fram om det behövs mer salt, sirap eller ättika.
Koka rödkålen i ytterligare 45 minuter.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut