onsdag 3 december 2014

Flygande Jacob paj

Imorgon är det dax för Jul med Ernst igen på tv´n.
Jag kommer att titta, ska du?
Det är ett program enligt mig som har hög mysfaktor.

Ibland tycker jag att det är svårt att hitta på vad jag ska laga för mat.
Jag var sugen på paj och flygande Jacob. Resultatet fick bli en flygande Jacob paj. 

Ingredienser:

Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
3 msk vatten

Fyllning:
250 g kyckling ( färdig grillad)
1 pkt bacon (140 g)
1 st banan
60 g jordnötter

Äggstanning:
2 dl vispgrädde
1 dl chilisås
3 ägg
1 krm grovmalen svartpeppar
1 krm chilipeppar
 salt

Gör så här:
Kör ingredienserna till pajdegen i en matberedare eller blanda ihop degen förhand.
Låt gärna degen vila i kylen i ca 30 minuter.
Tryck ut pajdegen i pajform. Förgrädda pajskalet i 10 minuter på 200 grader. 
Skär baconen i bitar och stek dem. Skär kycklingen i bitar och bananen i skivor.
Fördela baconen, kycklingen, bananen i pajskalet. Lägg över jordnötterna.
Vispa ihop äggen, grädden och chilisåsen. Tillsätt svart och chilipepparn.
Smaka av med salt.
Häll äggstanningen över pajen och grädda på 200 grader i ca 20-25 minuter.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut