måndag 29 december 2014

Gravlaxsås på mitt vis

Det var väl så där kul att stiga upp tidigt och gå ut och skrapa bilen och köra till jobbet idag. Men när jag väl var där så rullade det bara på. Jag gravade egen lax och till laxen behövs en gravlaxsås.
Vanligtvis gör jag gravlaxsås med bara olja som bas, men denna gång hade jag även i lite majonäs. Resultatet blir en lite mer krämigare gravlaxsås.

Ingredienser:
4 msk sötstark senap
½ msk dijonsenap
2 tsk rödvinsvinäger
1 msk socker
1 1/4 dl olja
½ dl majonäs
½ krm vitpeppar
1 krm salt
1 nypa chilipeppar
½ dl dill

Gör så här: 
Blanda senap, majonäs, vinäger, socker, salt, vitpeppar och chili peppar i en matberedare eller bunke. Tillsätt oljan först droppvis, sedan i en fin stråle i matberedaren eller vispa med en elvisp. Såsen ska bli tjock och krämig. Hacka dillen.
Häll upp såsen i en skål och rör i dillen. 




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut