lördag 17 januari 2015

Baconlindande kycklingfiléer med Gruyère fyllning

Jag blev bjuden på ostbricka hos en kompis och en av ostarna som det bjöds på var Gruyère. Jag blev helt såld på denna läckerbit och tänkte att den osten måste jag köpa.
Blev därför glad när jag såg den i ostdisken och beställde en liten bit av den.
Höll dock på att sätt i halsen när jag såg prislappen. Det var ingen billig ost.
Ikväll fyllde jag kycklingfiléer med en del av osten jag köpte och lindade baconskivor runt om.
Till kycklingen hade vi skivad potatis som ugnstektes med olja, persillade, timjan och citronsalt. En sallad och en brunsås. Jag hade sås över från en annan middag tidigare i veckan.
Klicka här för att hitta många olika recept på såser.

Ingredienser:
Till 4 personer behöver du:
4 kycklingfiléer
4 tjocka skivor Gruyère 
8 skivor bacon 
salt
peppar
timjan

Gör så här:
Skär ett snitt i varje filé och vik ut dem. Krydda in och utvändigt med salt, peppar och timjan.
Lägg i osten i kycklingfiléerna och vik ihop dem. Linda baconen runt kycklingen. 
Lägg dem i en ugnssäker form och stek dem i ugnen i 200 grader tills köttet är vitt.
Tiden varierar beroende på storleken på filéerna. Jag hade dem inne i ugnen i 45 minuter.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut