fredag 11 november 2016

Quorngryta med pasta

Jag har alltid tillhört dem som inte har förstått varför man ska efterlikna köttråvaror om man inte vill äta kött. Men när jag stod där vid frysdisken och fick syn på quorn i strimlor så tänkte jag varför inte. 
Jag använde kycklingfond i grytan, men vill du göra den helt vegetarisk så tar du grönsaksfond istället. Jag måste säga att jag tyckte att det var väldigt gott och alla barnen gillade också det. Så det blev tummen upp för quorngrytan. Till grytan serverades pasta.

Ingredienser:
600 g quornstrimlor
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
3 dl grädde
4 dl mjölk
3 msk kycklingfond eller grönsaksfond
3 msk senap
2 msk ketchup
2 msk sweet chilisås
½ tsk timjan
salt
peppar


Gör så här:
Skala och finhacka lök och vitlök. Skär paprikan i bitar. Fräs quorn, lök, vitlök och paprikan i smör. Krydda med salt och peppar. Häll i grädde, mjölk och tillsätt fond, senap, ketchup, sweet chilisås och timjan. Låt koka ihop och smaka ev av med mer salt och peppar.
Servera pasta till grytan.











Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut