onsdag 20 mars 2019

Apelsin och ingefärskyckling med broccoli och lök

Förra veckan handlade jag mat på nätet och när jag kom hem med varorna insåg jag att jag hade beställt 7,5 kg kycklingfilé istället för 1,5 kg, så nu blir det mycket kyckling framöver. Först ut blev en apelsin och ingefärskyckling med broccoli och lök.

Jag la kycklingen i marinad igår och idag va det bara till att steka till den tillsammans med broccoli och lök. Till kycklingen serverades äggnudlar.

Ingredienser:

1 kg kycklingfilé

250 g broccoli

2 gula lökar

2 msk maizenamjöl

2 dl vatten

Marinad:

1 st apelsin, skal och saft

2 msk färsk riven ingefära

2 vitlöksklyftor

1- 1 ½ tsk sambal oelek

3 msk japansk soja

1 msk vitvinsvinäger

2 msk olja

1 msk flytande honung

2 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här:

Marinering:

Skär kycklingen i bitar. Skölj apelsinen, riv skalet och pressa ur saften i en bunke.

Riv ingefäran och vitlöken och lägg även i dem. Tillsätt övriga ingredienser till marinaden och lägg i kycklingen och rör runt. Låt marinera i kylen i minst 30 minuter, men gärna över natten.

Kyckling:

Skölj och dela broccolin i små buketter. Skala och skär löken i bitar.

Ta upp kycklingen från marinaden. Stek kycklingen i olja så de blir genomstekta. Tillsätt broccolin och stek lite till. Lägg i löken. Rör ut maizenamjölet i vattnet och tillsätt det och marinaden. Låt småputtra i 3 minuter. Servera äggnudlar till.



 

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut