torsdag 20 december 2012

Pestobakad laxfilé

I somras var vi på Gotland och inte så långt ifrån stugan som vi bodde i fanns en gårdsbutik.
Inne i denna butik köpte jag bla ramslökspesto och det är den som jag hade till laxen, men du kan ha vilken pesto du vill. De som hade butiken var väldigt trevliga och de visade oss runt och pratade om sina produkter.
Jag kan varmt rekommendera deras produkter, och det är Gotlands Delikatesser du ska hålla utskick efter.



Ingredienser:
Laxfilé
pesto
salt
citronpeppar









Jag hade en bit färsk lax som jag kryddade med salt och citronpeppar. Därefter la jag över ett lager pesto och tillagade laxen i ugnen på 200 grader. Laxen är klar när den har blivit ljusare i färgen och blivit fast i mitten. 
Lägg över alumiumfolie i slutet, så att inte peston bränns.

Servera med kokt potatis, grön sparris, citron och senapssås.
Recept på senapssåsen hittar du här.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut