lördag 25 oktober 2014

Pilgrimsmusslor med ingefära,chili, lime och vitlök

Efter storhandling, innebandy och städning var det dax att laga mat.
Det lagades en 3 rätters meny. Pilgrimsmusslor till förrätt, laxfilé i hummersås till huvudrätt och en trippel chokladmoussé till efterrätt. Så nu är det
skönt att ta det lugnt och titta på El Classico och snart är det dax för ett av mina favvo program. Så mycket bättre.
Jag kommer att lägga ut alla recepten, men först ut är pilgrimsmusslorna. 
Det är inte alls så länge sen som jag åt det för första gången.
Trodde inte ens att jag skulle tycka om pilgrimsmusslor, men oj vad fel jag hade.

Ingredienser:
Till 4 personer behöver du:
12 st pilgrimsmusslor
smör
flingsalt
peppar

Att hälla över:
1 st riven vitlöksklyfta
1 msk färsk riven ingefära
½ röd finhackad chili
saften från 1 lime
25 g smör

Gör så här:
Salta och peppra pilgrimsmusslorna. Riv ingefära, vitlök och finhacka chilin.
Smält smöret och lägg i vitlök, chili, ingefära och saften från lime. Rör runt och låt fräsa lite. Ställ åt sidan.
Sätt på en stekpanna låt den blir riktigt varm. Stek pilgrimsmusslorna i smör i ca 1 minut på var sida. Lägg upp på tallrikar och häll över smörblandningen. Servera genast.



2 kommentarer :

  1. Så goda! Tack för recept, dessa kommer vi absolut göra igen! Nästa gång tänkte jag toppa med färsk koriander, tror det blir en höjdare också.
    Ha det fint! /Anna, www.enkoppte.nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Kul att du har hittat till min sida. Det är faktiskt inte så länge sen som jag åt pilgrimsmusslor för första gången. Jag tycker att det är fantastiskt gott. Ha en riktigt bra kväll. /Mvh Linda

      Radera

Skriv ut