torsdag 10 december 2015

Matjesilltårta

Ikväll är det dax för 2:a avsnittet av Jul med Ernst och jag ska så klart kolla.
Imorgon så ska jag äta julbord igen och denna gången är det med min sambos jobb.
Ser fram emot det.
Något som jag tycker är jättegott till julbordet är en silltårta.
Detta recept på matjesilltårta har jag lagt ut innan fast med annan garnering.
Men tårtan är så god att den kan läggas ut på nytt.

Ingredienser:
Botten:

200 g kavring
75 g smör


Fyllning:
3 st gelatinblad
1 burk matjessill (200 g)
1 dl majonnäs
2 dl creme fraiche
1 dl kesella
2 msk finhackad dill
1 rödlök, finhackad
2 st hårdkokta ägg
1 ½ msk sillspad
salt
peppar

Garnering:
gräslök 
rödlök

Gör så här:
Mixa kavringen i en matberedare. Smält smöret och blanda ner det i brödet.
Klä en form med avtagbar kant med plastfolie. Ca 24 cm i diameter.
Lägg i bröd/smörblandningen och platta ut den i formen. Ställ i kylen.
Lägg gelatinbladen i blöt. Koka och finhacka äggen. Finhacka matjesillen och dillen.
Spara spadet. Skala och finhacka löken.
Blanda ihop creme fraiche, majonäs, kesella och sillspad. Smaka av med salt och peppar.
Lägg i ägg, lök, sill och dill och rör runt.
Smält gelatinet i en liten kastrull på svag värme. Ta av från värmen och låt svalna en aning.
Rör ner gelatinet i sillsmeten och lägg den över brödblandningen.
Ställ matjesilltårtan i kylen i 3-4 timmar tills den har stelnat eller över natten.

Garnera med gräslök och rödlök.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut